Σάββατο 1 Μαρτίου 2008

Η COCA COLA ΠΑΕΙ ΜΕ ΟΛΑ

Ελευθεροτυπία - Τα 23 καρτέλ που αδειάζουν την τσ:ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΑΡΘΡΟ

Τα 23 καρτέλ που αδειάζουν την τσέπη μας

Του Κ. ΤΣΟΥΠΑΡΟΠΟΥΛΟΥ

Δεσπόζουσα θέση στην αγορά των σουπερμάρκετ, με μεγάλες δυνατότητες διαμόρφωσης των τιμών κατά το δοκούν, έχουν μόλις 30 μεγάλες επιχειρήσεις που, εκ των πραγμάτων, έχουν «στήσει» 23 καρτέλ σε ισάριθμους κλάδους παραγωγής και εμπορίας προϊόντων, που συνήθως αγοράζουν τα ελληνικά νοικοκυριά.

Την καρτελοποίηση της αγοράς αποδεικνύει έρευνα του ΠΑΣΟΚ που επιμελήθηκε ομάδα συνεργατών της κ. Λούκας Κατσέλη. Στην έρευνα αυτή στηρίχτηκε η ομιλία του Γ. Παπανδρέου στην πρόσφατη συζήτηση της Βουλής για την ακρίβεια.

Στο άλλο μέτωπο, αυτό της ανεργίας, στοιχεία του γνωστού μας Χ. Αλμούνια -που απάντησε σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Δ. Παπαδημούλη- δείχνουν ότι η Ελλάδα δαπανά αναλογικά τα χαμηλότερα, σε σχέση με την Ε.Ε. των 15 πιο ισχυρών χωρών, κονδύλια για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Παρά την οργάνωσή τους και το εκτεταμένο κοινωνικό τους κράτος, τα μεγαλύτερα κονδύλια δαπανούν οι μεγάλες χώρες της Ε.Ε.

Ειδικότερα: Στην οδό της καρτελοποίησης οδεύει η ελληνική καταναλωτική αγορά, χωρίς να «ιδρώνει» το αυτί των κυβερνώντων, ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Χρ. Φώλιας -ούτε των επιχειρήσεων, που κατέχουν σ' αυτήν δεσπόζουσα θέση.

Ελεγχος από 65% έως 98%

Ερευνα του ΠΑΣΟΚ, που έφερε πρόσφατα στη Βουλή (αλλά δεν έτυχε δημοσιότητας) ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γ. Παπανδρέου (συζήτηση για την ακρίβεια), παρέχει αποκαλυπτικά στοιχεία για τη μονοπωλιακή - ολιγοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς, που από ανοργάνωτη και «ξέφραγο αμπέλι» πριν από δεκαετίες, τώρα εμφανίζεται άκρως «οργανωμένη», πειθαρχημένη και «πειθήνια» στα κελεύσματα και στις ορέξεις μεγάλων επιχειρήσεων, ελληνικών και πολυεθνικών.

* Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας οι μαργαρίνες ελέγχονται κατά 98% από την Unilever και τη Minerva. Οι δύο αυτές εταιρείες ελέγχουν κατά 65% και την αγορά ελαιόλαδου.

* Στα όσπρια, δύο εταιρείες (Καραγεωργίου - Agrino) ελέγχουν το 76% της αγοράς.

* Η Unilever και η Nestle κατέχουν το 100% στις σούπες και στους ζωμούς.

* Στις μπίρες, το 70% κατέχει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία και το 14% η Μπουτάρη (σύνολο 84%).

* Στα κρουασάν, η Chipita κατέχει το 68% και η Elbisco το 13%, σύνολο 81%. Το τσάι «κατέχεται» κατά 94% από τη Unilever και την Ατλάντα.

* Στους φυσικούς χυμούς, κατέχουν δεσπόζουσα θέση της τάξης του 70% η Coca Cola (53%), η Δέλτα (17,40%) και η ΦΑΓΕ (7%).

* Στο γάλα εβαπορέ, κατέχουν συνολικά το 93% η Friesland και η Nestle - Δέλτα.

* Στα αναψυκτικά, «σκίζουν» η Coca - Cola με 77% και η Pepsico - Ηβη με 12%, σύνολο 89%.

* Στις οδοντόκρεμες, «μεγαλουργούν» 3 εταιρείες με 79% (Colgate, Unilever, GSK).

* Στα πατατάκια - γαριδάκια, το 80% κατέχουν οι εταιρείες Tasty, Τσακίρης, Chipita.

* Στον καφέ, το 81% της αγοράς ανήκει στη Nestle (68%), στην Kraft (13%) και στη Sara Lee (7%).

* Στο ρύζι, το 48% κατέχεται από 3 εταιρείες. Οι δύο πρώτες κατέχουν το 48% της αγοράς.

* Τέλος, στη μαγιονέζα, η Unilever και η Kraft κατέχουν το 89% της αγοράς.

Δεν υπάρχουν σχόλια: